La 06 martie 2023, în cadrul Ministerului Justiției a avut loc ședința privind Bilanțul activității Inspectoratului Național de Probațiune pentru anul 2022, cu participarea doamnei Veronica Mihailov - Moraru, Ministra Justiției, doamna Nadejda Burciu, Secretara de Stat, conducerea Inspectoratului Național de Probațiune și angajații subdiviziunilor structurale și teritoriale.
În alocațiunea sa, Ministra Justiției, dna Veronica Mihailov - Moraru, a subliniat despre necesitatea promovării probațiunii în procedurile penale și nu în ultimul rând, în cazul litigiilor de familie. Totodată, dumneaei a menționat: "Vreau să vă comunic, că ceea ce faceți dvs în calitate de consilier de probațiune, este un lucru foarte important pentru societate și voi susține în continuare promovarea probațiunii prin organizarea internă, dar și din punct de vedere al îmbunătățirii legislației".
În completare, dna Secretara de Stat, Nadejda Burciu, a mulțumit angajaților din cadrul INP, pentru activitatea pe care o desfășoară, pentru efortul și dedicația pe care o investim în activitatea de probațiune, având în vedere ca anul acesta a fost destul de complicat, dar am reușit sa facem fața acestor provocări cu demnitate și am reușit să implementăm toate tipurile de cauze pe care le-am avut în gestiune, fiind executate eficient.
În cadrul ședinței au fost prezentate activităţile desfășurate de către subdiviziunile structurale și teritoriale, pe parcursul anului 2022, realizările și impedimentele întâmpinate în activitatea desfășurată, propunerile de soluționare a acestora și măsurile de perspectivă ce urmează a fi realizate pe parcursul anului 2023.
Menționăm că, cele mai importante realizari ale sistemului de probațiune la implementarea Planului de activitate, pentru anul 2022, au fost:
- Dezvoltarea Programului de asistenţă psiho-socială a persoanelor consumatoare şi dependente de substanţe psiho-active; ajustarea a 3 programe probaționale: (Motivația spre schimbare, Programul de diminuare a agresivității și programul Cetățănie activă).
Pe parcursul lunii ianuarie-decembrie 2022, au parvenit spre executare 527 sentințe cu obligația de a participa la programe probaționale, ceea ce constituie 27%, raportat la numărul total de sentințe parvenite pe supraveghere, în număr de 1960 (art. 90, 91, 96 Cod penal).
Astfel, numărul subiecților implicați în programe probaționale, în 2022 au fost 1177, ceea ce constituie o creștere în comparație cu anul 2021- unde au participat 1094 subiecți.
- În vederea asigurării unei instruiri eficiente a noilor angajați ai sistemului de probațiune, cu sprijinul Consiliului Europei, au fost elaborate: profilul consilierului de probațiune; curriculumul pentru instruirea inițială a consilierilor de probațiune; manualul formatorului; manualul participantului.
- Pe parcursul anului 2022 au fost supuși monitorizării electronice – 1574 persoane, dintre care 857 de subiecți agresori familiali. Astfel, menționăm că pe parcursul anului 2020, rata de încălcare a ordonanțelor de protecție constituia aproximativ ≈ 50%. În anul 2021, de la implementarea monitorizării electronice pentru agresorii familiali, rata de încălcare s-a diminuat la 19%, iar în 2022 aceasta constituie 17%.
- De asemenea, au executat sancțiunea/pedeapsa penală sub formă de muncă neremunerată în folosul comunității 6787 persoane, ceea ce constituie 61% din numărul total, iar în privința a 347 subiecți a fost înlocuită sancțiunea/pedeapsa penală, sub formă de muncă neremunerată în folosul comunității cu arest/închisoare (4%). În perioada de referință au fost real executate 711 996 ore, din totalul orelor stabilite 1 051 054.
În rezultatul calculelor efectuate, estimăm 13.876.571 lei economii la bugetele locale, ca urmare a executării pedepsei/sancţiunii sub formă de MNFC. Estimările s-au efectuat, luându-se în calcul cuantumul minim al salariului în sectorul real și numărul orelor real executate.
Pentru anul 2023, obiectivele Inspectoratului Național de Probațiune se vor axa pe sporirea eficienței în administrarea sistemului probațional, organizarea eficientă a managementului resurselor umane și suplinirea funcțiilor vacante, individualizarea pedepselor neprivative de libertate, dezvoltarea programelor probaționale specifice, organizarea centrului de asistență și consiliere pentru minori, crearea unui sistem electronic de management al dosarelor.
În alocațiunea sa, Ministra Justiției, dna Veronica Mihailov - Moraru, a subliniat despre necesitatea promovării probațiunii în procedurile penale și nu în ultimul rând, în cazul litigiilor de familie. Totodată, dumneaei a menționat: "Vreau să vă comunic, că ceea ce faceți dvs în calitate de consilier de probațiune, este un lucru foarte important pentru societate și voi susține în continuare promovarea probațiunii prin organizarea internă, dar și din punct de vedere al îmbunătățirii legislației".
În completare, dna Secretara de Stat, Nadejda Burciu, a mulțumit angajaților din cadrul INP, pentru activitatea pe care o desfășoară, pentru efortul și dedicația pe care o investim în activitatea de probațiune, având în vedere ca anul acesta a fost destul de complicat, dar am reușit sa facem fața acestor provocări cu demnitate și am reușit să implementăm toate tipurile de cauze pe care le-am avut în gestiune, fiind executate eficient.
În cadrul ședinței au fost prezentate activităţile desfășurate de către subdiviziunile structurale și teritoriale, pe parcursul anului 2022, realizările și impedimentele întâmpinate în activitatea desfășurată, propunerile de soluționare a acestora și măsurile de perspectivă ce urmează a fi realizate pe parcursul anului 2023.
Menționăm că, cele mai importante realizari ale sistemului de probațiune la implementarea Planului de activitate, pentru anul 2022, au fost:
- Dezvoltarea Programului de asistenţă psiho-socială a persoanelor consumatoare şi dependente de substanţe psiho-active; ajustarea a 3 programe probaționale: (Motivația spre schimbare, Programul de diminuare a agresivității și programul Cetățănie activă).
Pe parcursul lunii ianuarie-decembrie 2022, au parvenit spre executare 527 sentințe cu obligația de a participa la programe probaționale, ceea ce constituie 27%, raportat la numărul total de sentințe parvenite pe supraveghere, în număr de 1960 (art. 90, 91, 96 Cod penal).
Astfel, numărul subiecților implicați în programe probaționale, în 2022 au fost 1177, ceea ce constituie o creștere în comparație cu anul 2021- unde au participat 1094 subiecți.
- În vederea asigurării unei instruiri eficiente a noilor angajați ai sistemului de probațiune, cu sprijinul Consiliului Europei, au fost elaborate: profilul consilierului de probațiune; curriculumul pentru instruirea inițială a consilierilor de probațiune; manualul formatorului; manualul participantului.
- Pe parcursul anului 2022 au fost supuși monitorizării electronice – 1574 persoane, dintre care 857 de subiecți agresori familiali. Astfel, menționăm că pe parcursul anului 2020, rata de încălcare a ordonanțelor de protecție constituia aproximativ ≈ 50%. În anul 2021, de la implementarea monitorizării electronice pentru agresorii familiali, rata de încălcare s-a diminuat la 19%, iar în 2022 aceasta constituie 17%.
- De asemenea, au executat sancțiunea/pedeapsa penală sub formă de muncă neremunerată în folosul comunității 6787 persoane, ceea ce constituie 61% din numărul total, iar în privința a 347 subiecți a fost înlocuită sancțiunea/pedeapsa penală, sub formă de muncă neremunerată în folosul comunității cu arest/închisoare (4%). În perioada de referință au fost real executate 711 996 ore, din totalul orelor stabilite 1 051 054.
În rezultatul calculelor efectuate, estimăm 13.876.571 lei economii la bugetele locale, ca urmare a executării pedepsei/sancţiunii sub formă de MNFC. Estimările s-au efectuat, luându-se în calcul cuantumul minim al salariului în sectorul real și numărul orelor real executate.
Pentru anul 2023, obiectivele Inspectoratului Național de Probațiune se vor axa pe sporirea eficienței în administrarea sistemului probațional, organizarea eficientă a managementului resurselor umane și suplinirea funcțiilor vacante, individualizarea pedepselor neprivative de libertate, dezvoltarea programelor probaționale specifice, organizarea centrului de asistență și consiliere pentru minori, crearea unui sistem electronic de management al dosarelor.