Comisia Europeană a declarat în orientările pentru politica de siguranţă rutieră 2011 – 2020 următoarele: „Siguranţa rutieră este o problemă societală de importanţă majoră. Peste 35 000 de persoane şi au pierdut viaţa pe drumurile Uniunii Europene în anul 2009, adică echivalentul populaţiei unui oraş de dimensiuni medii, şi nu mai puţin de 1 500 000 de persoane au fost rănite. Costurile pentru societate sunt imense, reprezentând aproximativ 130 miliarde de euro în 2009”.
În Republica Moldova, în perioada 2001 - 2010 au fost înregistrate aproximativ 150 de decese în accidente rutiere la un milion de locuitori (rata mortalităţii) în Moldova. S-a estimat că 25% din aceste fatalităţi s-au produs din cauza consumului de alcool. Doar în primele luni ale anului 2009, au fost înregistrate mai mult de 868 accidente (cu 280 de accidente mai multe decât în anul 2008) din care, 117 de decese şi 1030 de vătămări corporale. Aceste rate sunt cele mai înalte în regiunea europeană.
După viteza excesivă, cel mai mare risc rutier major identificat de Guvernul Republicii Moldova şi Poliţia Rutieră a fost conducerea în stare de ebrietate.
Ţinând cont de cele menţionate supra, începând cu 1 ianuarie 2016, Institutul de Reforme Penale (IRP) şi-a propus să implementeze proiectul “Drink and Drive Moldova - program specific de reabilitare a persoanelor condamnate pentru infracţiuni săvârşite pe fondul conducerii autovehiculelor sub influenţa băuturilor alcoolice”, în parteneriat cu Serviciile de Probaţiune din Moldova, România şi Olanda, sprijinit financiar de Ambasada Olandei la Bucureşti în cadrul Programului Drepturile Omului.
O primă activitate a acestui proiect a constituit-o efectuarea unei analize privind reabilitarea delincvenţilor pentru conducerea în stare de ebrietate şi prevenirea recidivei al astfel de infracţiuni. Acest document are scopul să analizeze situaţia curentă în domeniul reabilitării infractorilor ce au condus în stare de ebrietate, instrumentele şi metodele de lucru folosite în activitatea de probaţiune din Republica Moldova, împreună cu o serie de informaţii despre fenomenului conducerii în stare de ebrietate la nivel naţional şi european. Acest raport, deşi nu constituie o analiză comprehensivă a fenomenului abordat, face referinţe, prin intermediul capitolelor sale, la date statistice, demografice, campanii de prevenire şi informare, cadrul legislativ, instrumente şi metode aplicate în lucrul cu această categorie de persoane şi la resurse necesarele pentru implementarea programului.
La elaborarea raportului au contribuit experţii Diana OBAGEL, Direcţia Naţională de Probaţiune din România, Robert MÉRELLE, Serviciul de Probaţiune din Olanda, precum şi consilierii de probaţiune implicaţi în procesul de elaborare a programului de reabilitare „Drink and Drive” din cadrul Inspectoratului Naţional de Probaţiune din Republica Moldova, Igor SANDU şi Mihail PLEŞCA.
De asemenea, raportul face trimitere la datele statistice şi informaţia furnizată de către autorităţile naţionale competente, precum Inspectoratul Naţional de Patrulare şi Dispensarul Republican de Narcologie, cărora le mulţumim pentru receptivitate şi implicare în acest proces.
Vă invităm să consultaţi conţinutul raportului accesând linkul de mai jos