La 23 iulie 2015, Proiectul Uniunii Europene „Sprijin acordat sistemelor de executare, reabilitare și probațiune în Republica Moldova" (EUTAP4) în comun cu reprezentanții Oficiului central de probațiune au desfășurat o masă rotundă cu genericul „Monitorizarea electronică. Costuri și beneficii". La eveniment au participat Viceministrul Justiției, Sergiu Gurduza, precum și Vladimir Popa, Șef al Oficiului central de probațiune, Graham Johnson, lider de echipă al Proiectlui UE (EUTAP 4), dar și reprezentanți ai serviciilor de probațiune din Bulgaria, Marea Britanie și Norvegia.
Acest eveniment a fost desfăşurat în contextul realizării acţiunii 6.5.3.10 ,,Implementarea unui proiect-pilot privind monitorizarea electronică a subiecţilor probaţiunii” din Planul de acţiuni pentru implementarea Strategiei de Reformă a Sectorului Justiţiei pentru anii 2011-2016 (aprobat prin Hotărîrea Parlamentului nr. 6 din 16 februarie 2012).Totodată în acest sens, la 3 iulie 2015, Parlamentul RM a aprobat Proiectul de Lege pentru modificarea și completarea unor acte legislative (Codul Penal al RM, Codul de executare al RM, Legea cu privire la probațiune) cu completări ce țin de monitorizarea electronică a subiecților probațiunii. Astfel că persoanelor liberate de pedeapsă penală li se pot aplica ca obligație sistemul de monitorizare electronică ce constă în supravegherea prin sistemele GPS, utilaj telefonic fix sau mobil.
În cadrul întrunirii, Vladimir Popa, a salutat prezenţa tuturor participanţilor şi a mulţumit pentru buna colaborare în domeniul probaţiunii, menţionînd că ,,...experienţa de monitorizare electronică este un segment important în cadrul Strategiei de reformă a sectorului justiţiei. Prin măsurile alternative detenţiei promovăm drepturile omului, sporim şansa de reabilitare şi integrare în societate, dar şi prevenirea recidivei”.
Graham Johnson, lider de echipă al Proiectului UE (EUTAP 4) a declarat "Venim cu inițiativa de a explora utilizarea monitorizării electronice a deținuților, ca parte a procesului de reformare a justiției din Republica Moldova. Acest lucru este utilizat pe scară largă în Europa și este un mod eficient, din punct de vedere financiar, de a monitoriza deținuții cu risc scăzut, mai degrabă decât să mențină aceste persoane la închisoare. Avantajul suplimentar al acestui sistem este faptul că ajută la menținerea unității familiei și reduce povara suplimentară a statului să ofere sprijin familiilor în care principalul întreținător al familiei este condamnat la închisoare".
Monitorizarea electronică a fost introdusă prima data în Germania în 2011, ca răspuns la o decizie a Curții Europene a Drepturilor Omului, care a considerat că anumite forme de detenție preventivă contravin legii privind drepturile omului. Printre țările europene care au implementat cu success monitorizarea electronică se enumeră: Luxembourg, Lituania, Marea Britanie, Austria, Norvegia, Bulgaria, Finlanda, Estonia, Danemarca, Slovacia, Polonia, Noua Zeelanda, Turcia, Franța, Spania, Suedia, Țările de Jos, Bosnia etc.